Implementation of A Graded Point System As An Alternative in Increasing Learning Interest in Sociology Study

  • Rahmi Hidayat Lambung Mangkurat University
  • Syaharuddin Syaharuddin
  • Mutiani Mutiani

Abstract

The low of student motivation and interest in learning during the COVID-19 pandemic continued to occur even when PTM (face-to-face learning) was held. This research aims to determine the effectiveness of implementing a graded point system as an alternative to increasing learning interest in sociology. This research uses a descriptive-qualitative method with a naturalistic approach. Data was obtained through observation, interviews, and documentation. The population in this research was 150 class XI students at SMAN 5 Banjarmasin. The subjects in this research were 75 students. Data analysis was carried out using narrative and discourse analysis. Based on the research results, it was found that the application of a graded points system can encourage more active interaction between students and teachers. Students also show higher enthusiasm for learning with the implementation of a graded points system in learning. Thus, it can be concluded that the application of the graded point system is quite effective as an alternative for increasing students' interest in learning.

Downloads

Download data is not yet available.
Keywords: Level Point System, Interest in Learning, Sociology

References

Achru, A. (2019). Pengembangan Minat Belajar Dalam Pembelajaran. Idaarah: Jurnal Manajemen Pendidikan, 3(2), 205. https://doi.org/10.24252/idaarah.v3i2.10012

Amnan, I. W. (2018). Penerapan Sistem Poin Terhadap Tingkat Kedisiplinan Siswa di SMA Negeri 1 Makale. Makassar.

Anggraini, S., Siswanto, J., & Sukamto. (2019). Analisis Dampak Pemberian Reward And Punishment Bagi Siswa SD Negeri Kaliwiru Semarang. Jurnal Mimbar PGSD Undiksha, 7(3), 221–229. Retrieved from file:///C:/Users/acer/Downloads/adminjurnal,+8.+Silvia+Anggraini+221-229.pdf

Arifin. 2022. Pengembangan Media Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Berbasis Teknologi pada Sekolah Menengah Atas di Kabupaten Indragiri Hilir. Desertasi pada Program Pascasarjana Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau. Diterbitkan (Online) http://repository.uin-suska.ac.id. diakses pada: 28 Maret 2023. Pukul: 11.45 WITA.

Dyani, Aulia Gita. 2019. Pengembangan Media Kotak Belajar Ajaib (Kobela) Pada Materi Sumber Daya Alam untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa Kelas IV Sekolah Dasar Muhammadiyah 019 Bangkinang Kota Kabopaten Kampar. Tesis pada Program Pascasarjana Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau Pekanbaru. Diterbitkan (Online) https://repository.uin-suska.ac.id. diakses pada: 28 Maret 2023. Pukul: 08.54 WITA.

Emda, A. (2017). Kedudukan Motivasi Belajar Siswa Dalam Pembelajaran. Lantanida Journal, 5(2), 93–196.

Gustran, G., Nuralili, N., & Nurhadi, M. (2017). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Tsts Dengan Berbantukan Media Kartu Terhadap Hasil Belajar Siswa SMA Pada Pokok Bahasan Hidrokarbon. Seminar Nasionak Kimia Dan Pendidikan Kimia, 55–57. Samarinda: Program Studi Pendidikan Kimia Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Mulawarman.

Hamzah, Imam Faisal. 2019. Aplikasi Self-Determinantion Theory pada Kebijakan Publik Era Industri 4.0. PSISULA: Prosiding Berkala Psikologi. Vol. 1, 2019. E-ISSN: 2715-002X. Diterbitkan (Online) http://jurnal.unissula.ac.id/index.php/psisula/article/view/7691/3493. diakses pada: 05 Mei 2023. Pukul: 15.00 WITA.

Ilahi, B. R., Syafrial, S., & Hiasa, F. (2020). Implementasi Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Numbered Heads Together Pada Mahasiswa Pendidikan Jasmani Universitas Bengkulu. Halaman Olahraga Nusantara (Jurnal Ilmu Keolahragaan), 3(2), 207. https://doi.org/10.31851/hon.v3i2.4858

Indy, R. (2019). Peran Pendidikan Dalam Proses Perubahan Sosial Di Desa Tumaluntung Kecamatan Kauditan Kabupaten Minahasa Utara. HOLISTIK, Journal Of Social and Culture, 12(4), 1–18. Retrieved from https://ejournal.unsrat.ac.id/index.php/holistik/article/view/25466

Iskandar. 2019. Pemanfaatan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi dalam Meningkatkan Minat Belajar Peserta Didik Kelas VIII.2 di MTs Negara Pinrang. Tesis pada Program Pascasarjana Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Parepare. Diterbitkan (Online) http://repository.iainpare.ac.id. diakses pada: 28 Maret 2023. Pukul: 10.54 WITA.

Johari, S. (2018). Teori Pembelajaran. In Psikologi Pendidikan (Vol. 1).

Koerniantono, M. E. K. (2019). Pendidikan Sebagai Suatu Sistem. SAPA - Jurnal Kateketik Dan Pastoral, 4(1), 59–70. https://doi.org/10.53544/sapa.v4i1.69

Kristian, Aditya. Dkk. 2022. Penerapan Sistem Poin Pelanggaran Dalam Meningkatkan Kedisiplinan Siswa di SMA Negeri 5 Tana Toraja. PINISI JOURNAL OF EDUCATION: Jurusan Administrasi Pendidikan Universitas Negeri Makassar. Diterbitkan (Online) http://eprints.unm.ac.id. diakses pada: 28 Maret 2023. Pukul: 09.24 WITA.

Maisaroh, S. (2016). Upaya Peningkatkan Motivasi dan Prestasi Belajar Ips Melalui Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Teams Games Tournament. Dinamika Pendidikan Unnes, 6(2), 150–169. Retrieved from file:///C:/Users/acer/Downloads/adminjurnal,+8.+Silvia+Anggraini+221-229.pdf

Miailhe, N., & Hodes, C. (2017). The third age of the media. Research on Education and Media, 10(1), 1–2. https://doi.org/10.1515/rem-2018-0001

Miseng, A. (2015). Latihan terbimbing menggunakan sistem point pada motivation for increasing student learning with application system using point guided exercise in subject economy class. Nalar Pendidikan, 3(1), 6–13.

Nurhanifah. 2019. Teknik dan Instrumen Penilaian Perkembangan Bahasa Anak Usia Dini 4-5 Tahun di TK Hang Tuah Kotabumi Lampung Utara. Skiripsi pada Fakultas Tarbiyah dan Keguruan Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung. Diterbitkan (Online) http://repository.radenintan.ac.id/7902/ diakses pada: 28 Maret 2023. Pukul: 12.23 WITA.

Nursikin, M. (2016). Aliran-aliran Filsafat Pendidikan dan Implementasinya dalam Pengembangan Kurikulum Pendidikan Islam. Attarbiyah, Journal of Islamic Culture and Education, 1(2), 303–334. https://doi.org/10.18326/attarbiyah.v1i2.303-334

Rahman, S. (2021). Pentingnya Motivasi Belajar Dalam Meningkatkan Hasil Belajar. Merdeka Belajar Dalam Menyambut Era Masyarakat 5.0, November, 289–302.

Sari, D. K. D. permata, & Soeprajitno. (2016). Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Sosiologi Materi Bentuk-Bentuk Hubungan Sosial Kelas Viii Smp Negeri 2 Talun Blitar. Jurnal Teknologi Pendidikan, 4(1), 61–72. Retrieved from https://journal.unesa.ac.id/index.php/jtp/article/view/3905

Setyawan, F., Sukarno, S., & Rohmad, Z. (2016). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Sosiologi Siswa Kelas X-3 SMA Negeri 1 Nogosari Tahun Pelajaran 2015/2016. Jurnal FKIP UNS, 152(3), 1–12.

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alphabet.

Sukarmini, N. N., Suharsono, N., & Sudarma, I. K. (2016). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw Dan Motivasi Berprestasi Terhadap Hasil Belajar Ekonomi Kelas X Sma Negeri 1 Manggis. E-Journal Program Pascasarjana Universitas Pendidikan Ganesha Program Studi Teknologi Pembelajaran, 6(2), 1–8.

Taber, K. S. (2020). Mediated Learning Leading Development—The Social Development Theory of Lev Vygotsky. In Science Education in Theory and Practice (pp. 277–291). https://doi.org/10.1007/978-3-030-43620-9_19

Tara, M. D. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Number Head Together (NHT) Dalam Aktivitas Belajar Siswa Pada Pembelajaran Tematik Pada Kelas V SDN Bakalan Krajan 1 Malang. Seminar Nasional PGSD UNIKAMA, 3(1), 502–510. Retrieved from https://conference.unikama.ac.id/artikel/

Published
2024-06-30
Abstract viewed = 65 times
PDF downloaded = 44 times