Comparative Study of Basic Education in Indonesia and Finland

  • Rahma Rahma Universitas Pahlawan Tuanku Tambusai
  • Habibburrahman Habibburrahman Universitas Pahlawan Tuanku Tambusai
  • Ahmad Mauluddin Universitas Pahlawan Tuanku Tambusai
  • Rizki Ananda Universitas Pahlawan Tuanku Tambusai

Abstract

This research aims to compare the basic education systems between Indonesia and Finland. The research method used is literature study with a qualitative approach. Data was obtained through literature analysis, including books, scientific journals, articles and research reports that are relevant to the topic being researched. The research results show that the education system in Finland has advantages in terms of strong government support, free education for all teachers, high teacher qualifications, and collaboration between society, teachers and students. On the other hand, Indonesia faces challenges in implementing education, including transparent monitoring and evaluation, harmony between the school environment, family and community, and teacher qualifications that are not yet optimal. This study provides an understanding of best practices that can be adopted by both countries to improve education and the preparation of competent human resources in the future.

Downloads

Download data is not yet available.
Keywords: Comparative Study, Basic Education, Indonesia and Finland

References

Absawati, H. (2020). Telaah Sistem Pendidikan Finlandia: Penerapan Sistem Pendidikan Terbaik Dunia Jenjang Sekolah Dasar. Jurnal Elementary: Kajian Teori Dan Hasil Penelitian Pendidikan Sekolah Dasar, 3(2), 64–70.

Adha, M. A., Gordisona, S., Ulfatin, N., & Supriyanto, A. (2019). Analisis Komparasi Sistem Pendidikan Indonesia Dan Finlandia. Jurnal Studi Manajemen Pendidikan, 3(2), 145–160.

Agustyaningrum, N., & Himmi, N. (2022a). Best Practices Sistem Pendidikan Di Finlandia Sebagai Refleksi Sistem Pendidikan Di Indonesia. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(2), 2100–2109.

Agustyaningrum, N., & Himmi, N. (2022b). Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan.

Alindra, A. L., Kholida, A., Septiani, N., Miftah, R. F., Rohimah, R., & Wardani, S. P. (2023). Analisis Penerapan Metode Pendidikan Finlandia Di SD Plus Mutiara Insani. Jurnal Pendidikan Tambusai, 7(3), 29786–29791.

Ananda, R., Syaputri, W. I., Suhesni, T., & Rossadah, N. (2023). Perbandingan Pendidikan Di Indonesia Dan Pendidikan Di Finlandia. JIIP-Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 6(9), 6689–6694.

Aryawan, I. W., & Rai, I. B. (2024). Praktik Baik Manajemen Pendidikan Di Finlandia Untuk Meningkatkan Mutu Pendidikan Di Indonesia. Widya Accarya, 15(1), 35–41.

Fajar, A., Jannah, R., & Hilman, C. (2022). Komparasi Tentang Manajemen Satuan Pendidikan Di Negara Selandia Baru. Jurnal Inovasi, Evaluasi Dan Pengembangan Pembelajaran (JIEPP), 2(2), 96–104.

Faradiba, F., & Lumbantobing, S. S. (2020). Perbandingan Penerapan Kebijakan Pendidikan Indonesia Dengan Finlandia. SEJ (School Education Journal), 10(1), 65–73.

Fitria, E. (2024). Komparasi Sistem Pendidikan Finlandia Dan Singapura: Studi Dalam Meningkatkan Reputasi Sistem Pendidikan Di Indonesia. Jurnal Genesis Indonesia, 3(01), 34–48.

Halawa, D. P., Telaumbanua, M. S., & Buulolo, D. (2023). Perbandingan Sistem Pendidikan Indonesia Dan Jepang. NDRUMI: Jurnal Ilmu Pendidikan Dan Humaniora, 6(1), 12–23.

Hasibuan, A. T., Simatupang, W. W., Rudini, R., & Ani, S. (2023). Implementasi Sistem Pendidikan Terbaik Dunia Di Jenjang Anak Usia Dasar Telaah Sistem Pendidikan Finlandia. Jurnal Pembelajaran Dan Matematika Sigma (JPMS), 9(1).

Hendrizal, S., Ningsih, M. F., Firda, E., Liarni, D., Pane, N. S., Muhammadi, E., Khairani, L., Afero, F., IP, S., & Yeddawati, M. P. (2020). Mozaik Gagasan Untuk Pendidikan Indonesia. Samudra Biru.

Hutagaluh, O. (2022). Pendidikan Di Finlandia: Kemajuan Dan Contoh Untuk Indonesia. Jurnal Ilmu Pendidikan Dan Kearifan Lokal, 2(4), 188–198.

Lestari, R. E., Shalihudin, A. F., & Khojir, K. (2023). Perbandingan Pendidikan: Kurikulum Pendidikan Antara Pendidikan Di Indonesia Dan Finlandia. Borneo Journal Of Islamic Education, 3(2), 129–141.

Mbato, C. L., & Sungging, F. (2022). Pendidikan Indonesia Masa Depan: Tantangan, Strategi, Dan Peran Universitas Sanata Dharma. Sanata Dharma University Press.

Muryanti, E., & Herman, Y. (2021). Studi Perbandingan Sistem Pendidikan Dasar Di Indonesia Dan Finlandia. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(3), 1146–1156.

Rahman, A. (2022). Analisis Pentingnya Pengembangan Kompetensi Guru. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(1), 8455–8466.

Ratnawati, D., Kusumaningrum, K. D., & Muhtarom, T. (2024). Analisis Perbandingan Komparasi Pendidikan Negara Maju Untuk Kemajuan Pendidikan Sekolah Dasar Di Indonesia. Jurnal Bintang Pendidikan Indonesia, 2(3), 110–118.

Ratri, D. K., Supriyanto, A., & Sobri, A. Y. (2020). Pendidikan Indonesia Di Masa Depan: Tinjauan Kesesuaian Pendidikan Di Finlandia Dengan Ki Hadjar Dewantara. Seminar Nasional Arah Manajemen Sekolah Pada Masa Dan Pasca Pandemi Covid-19.

Royani, A. (2018). Telaah Kurikulum Dan Sistem Pembelajaran Sekolah Dasar Di Finlandia Serta Persamaan Dan Perbedaannya Dengan Kurikulum 2013 Di Indonesia. Prosiding Seminar Dan Diskusi Pendidikan Dasar.

Suardipa, I. P. (2020). Diversitas Sistem Pendidikan Di Finlandia Dan Relevansinya Dengan Sistem Pendidikan Di Indonesia. Maha Widya Bhuwana: Jurnal Pendidikan, Agama Dan Budaya, 2(2), 68–77.

Sugiarta, I. M., Mardana, I. B. P., & Adiarta, A. (2019). Filsafat Pendidikan Ki Hajar Dewantara (Tokoh Timur). Jurnal Filsafat Indonesia, 2(3), 124–136.

Sundari, S., & Sassi, K. (2024). Analisis Komparasi Sistem Pendidikan Indonesia Dan Finlandia. Simpati: Jurnal Penelitian Pendidikan Dan Bahasa, 2(1), 142–161.

Urfah, N., Adelia, W., & Syamsiyah, N. (2022). Analisis Perbandingan Sistem Evaluasi Pendidikan Pada Kurikulum 2013 Dan Pendidikan Di Finlandia. Eduscience: Jurnal Ilmu Pendidikan, 7(02).

Published
2024-06-25
Abstract viewed = 543 times
PDF downloaded = 529 times