Use of Digital Learning Resources in History Subjects Class XI of SMA Negeri 10 Banjarmasin

  • Rauni Rauni Universitas Lambung Mangkurat
  • Heri Susanto Universitas Lambung Mangkurat
  • Melisa Prawitasari Universitas Lambung Mangkurat

Abstract

Learning resources are one of three important components in the learning process, namely students, teachers and learning resources. Success in the learning process depends on the use of selected learning resources and media. This research focuses on history learning for class XI IPS. The aim of the research is to analyze the use of digital sources as learning resources in history lessons at SMA Negeri 10 Banjarmasin. This research uses a qualitative descriptive research method. Data collection techniques were carried out using observation, interviews and document studies related to teaching modules, photos and learning resources. The results of the research show that learning history using digital sources at SMA Negeri 10 Banjarmasin is implementing learning in class via laptop and LCD devices as a means of providing material by the teacher to students via power points, pictures and explanations of the material presented by the teacher in class. The use of digital sources in class XI history learning has been implemented at this school. There are several digital sources that students use in carrying out the learning process, such as YouTube, e-books, and the internet by accessing Google search via the website.

Downloads

Download data is not yet available.
Keywords: Digital Learning Resources, History Learning

References

Akmal, H., & Susanto, H. (2018). Efektivitas penggunaan aplikasi pembelajaran berbasis mobile smartphone sebagai media pengenalan sejarah lokal masa revolusi fisik Di Kalimantan Selatan Pada Siswa Sekolah Menengah Atas. Jurnal Historia, 6(2), 197–206.

Astari, W. (2022). Kreativitas Guru dalam Mengembangkan Sumber Belajar Digital di SMK Darul Ihsan Aceh Besar. UIN Ar-Raniry.

Dopo, F. B., & Ismaniati, C. (2016). Persepsi guru tentang digital natives, sumber belajar digital dan motivasi memanfaatkan sumber belajar digital. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 3(1), 13–24.

Fazrinaldo. (2023). Pemanfaatan Sumber Belajar Digital Dalam Pembelajaran Sejarah di SMA Negeri 5 Depok. Magister Universitas Negeri Jakarta.

Gunawan, I. (2022). Metode Penelitian Kualitatif: teori dan praktik. Bumi Aksara.

Jaenudin, M. (2023). Social Learning Analysis dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam: Sumber Digital dan Sistem Evaluasi. Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam, 12(02).

Jayanti, P. D., & Syah, M. F. J. (2019). Pemanfaatan akses dan sumber belajar digital dalam mendukung peningkatan profesionalisme guru akuntansi di SMA Negeri 3 Sukoharjo. Universitas Muhammadiyah Surakarta.

Moleong, L. J. (2002). Metode Penelitian Kualitatif, Remaja Rosdakarya. Bandung.

Nasution, W. N. (2017). Perencanaan pembelajaran: pengertian, tujuan dan prosedur. Ittihad: Jurnal Pendidikan, 1(2), 185–195.

Ni’mah, U. (2019). Pemanfaatan Internet Sebagai Sumber Belajar Pendidikan Agama Islam. Conference on Islamic Studies FAI 2019, 326–340.

Norma’rifah. (2023). Pemanfaatan Aplikasi Ipusnas Sebagai Sumber Belajar Digital Pada Pelajaran Sejarah Kelas XI IPS SMAN 4 Banjarmasin. Program Studi Pendidikan Sejarah FKIP ULM. Skripsi.

Ory, C., Yuyun, Y., & Okky, R. (2024). Analisis Pemanfaatan Aplikasi iPusnas sebagai Sumber Belajar oleh Mahasiswa Ilmu Perpustakaan dan Informasi Islam IAIN Curup. Institut Agama Islam Negeri Curup.

Prawitasari, M., & Susanto, H. (2021). Retrogresi Penggunaan Media Daring Dalam Pembelajaran Sejarah Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Education and Development, 9(4), 173–177.

Renggani, L. A., Hanif, M., & Huda, K. (2023). Implementasi pembelajaran sejarah berdasarkan kurikulum merdeka belajar di sma n 1 nglames kabupaten madiun. SEMINAR NASIONAL SOSIAL, SAINS, PENDIDIKAN, HUMANIORA (SENASSDRA), 2(2), 642–648.

Samsinar, S. (2020). Urgensi learning resources (sumber belajar) dalam meningkatkan kualitas pembelajaran. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 13(2), 194–205.

Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D) (27th ed.). Alfabeta.

Sugiyono, D. (2010). Memahami penelitian kualitatif.

Susanto, H., & Akmal, H. (2019). Media Pembelajaran Sejarah Era Teknologi Informasi (Konsep Dasar, Prinsi Aplikatif, dan Perancangannya). FKIP Universitas Lambung Mangkurat.

Susanto, H., Irmanita, W., Syurbakti, M. M., & Fathurrahman, F. (2022). Analisis Penggunaan Media Digital Dalam Pembelajaran Sejarah Daring Masa Pandemi Covid-19. Candrasangkala: Jurnal Pendidikan Dan Sejarah, 8(1), 13–24.

Welong, K. D., Tambingon, H. N., & Rotty, V. N. J. (2022). Pembelajaran Berbasis Web, Mobile dan Sumber Belajar Digital. Jurnal Bahana Manajemen Pendidikan, 11(2), 202–206.

Yusuf, A. M. (2016). Metode penelitian kuantitatif, kualitatif & penelitian gabungan. Prenada Media.

Published
2024-06-15
Section
Articles
Abstract viewed = 30 times
PDF downloaded = 20 times