The Impact of Online Social Media Use on the High Prevalence of Cyberbullying Behavior Among Students at SMAN 3 Selong, East Lombok Regency
DOI:
https://doi.org/10.37630/jpi.v15i3.3308Keywords:
Online Media social, Cyberbullying, StudentsAbstract
This study aims to examine the impact of online social media use on the increasing prevalence of cyberbullying behavior among students at SMAN 3 Selong, East Lombok Regency. The rising intensity of social media usage among teenagers highlights the urgency to investigate its effects, particularly on psychosocial aspects and peer interaction. This research employs a descriptive qualitative approach, utilizing closed-ended questionnaires and in-depth interviews with guidance and civics teachers. The findings reveal that most students are involved in cyberbullying, either as victims, perpetrators, or bystanders. High social media usage especially during nighttime and compulsive behavior to check social platforms significantly influence students’ emotional states and increase the risk of online conflict. These results emphasize the importance of strengthening digital literacy education and character development as preventive measures. In conclusion, uncontrolled use of social media contributes to the high incidence of cyberbullying among students, thereby demanding greater attention from schools, parents, and the broader community
Downloads
References
Asri, C. (2020). Dampak Internet Terhadap Solidaritas Sosial Mahasiswa:(Studi pada Mahasiswa Fakultas Ushuluddin dan Filsafat) (Doctoral dissertation, UIN Ar-Raniry Banda Aceh).
Fajriah, N., Wulansari, R., & Arifin, S. (2013). Dampak Penggunaan Media Sosial terhadap Perilaku Remaja. Jakarta: Kencana.
Fajriani, A. N., Mustari, M., Hadi, M. S., & Haslan, M. M. (2025). UPAYA GURU DALAM MEMINIMALISIR PERILAKU BULLYING DI SMA NEGERI 1 KOTA BIMA. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 10(02), 301-313.
Haslan, M. M., Sawaludin, S., & Fauzan, A. (2022). Faktor-Faktor Mempengaruhi Terjadinya Perilaku Perundungan (Bullying) pada Siswa SMPN Se-Kecamatan Kediri Lombok Barat. CIVICUS: Pendidikan-Penelitian-Pengabdian Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan, 9(2), 24-29.
Hidayah, W. A. F., Herianto, E., Zubair, M., & Ismail, M. (2024). PENGARUH IMPLEMENTASI PROJECT BASED LEARNING BERBANTUAN MEDIA INSTAGRAM TERHADAP HASIL BELAJAR PPKN. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(2), 3539-3547.
Karyanti. Aminudin. (2019). Cyberbullying dan body shaming. Penerbit K-Media : Yogyakarta Marsinun, R., & Riswanto, Dodi. (2015). Perilaku cyberbullying remaja di media sosial. Jurnal Magister Psikologi UMA, 12(2)
Rohmah, F. (2020). “Pemanfaatan Media Sosial oleh Remaja Berdasarkan Teori Uses and Gratifications.” Jurnal Ilmu Komunikasi, 12(1), 1–10.
Sumardi, L., Rispawati & Ismail, M. (2017) Dampak Teknologi Informasi Terhadap Pembelajaran. Jurnal El-Hikam.Vol. X. No. 2
Sumardi, L. (2022). Ideologi Pancasila Dalam Perspektif Mahasiswa : Studi di Mataram, Nusa Tenggara Barat. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan Undiksha. Vol. 10, No. 2, Hal. 276.
O'Brien, James A. 2006. Pengantar Teknologi Sistem Informasi Perspektif Bisnis dan Manajerial. Jakarta : Salemba Empat Publisher.
Tan, S. H., & Fauzi, A. (2024). “FOMO dan Tekanan Sosial di Kalangan Pelajar Pengguna Media Sosial.” Jurnal Psikologi Sosial Remaja, 11(1), 92–98.
Wijaya, M. (2023). “Digital Distraction dalam Proses Belajar Siswa Sekolah Menengah.” Jurnal Pendidikan dan Teknologi Digital, 14(2), 87–96.
Yuliatin, Y., Jahiban, M., & Haslan, M. M. (2020, June). Potensi Dan Hambatan Internalisasi Nilai Harmonsasi Sosial Melalui Pembelajaran PPKN Di Wilayah Rawan Konflik. In Prosiding Seminar Nasional FKIP Universitas Mataram (Vol. 1, No. 1, pp. 125-130).
Zubair, M., Alqadri, B., Artina, F., & Fauzan, A. (2021). Sosialisasi Bahaya Penyebaran Paham Radikalisme Melalui Literasi Media Online Di Pondok Pesantren Unwanul Falah NW Paok Lombok, Lombok Timur Nusa Tenggara Barat: Literasi; Bahaya; Penyebaran; Radikalisme. Jurnal Pengabdian Magister Pendidikan IPA, 4(4), 383-389.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Irvina Astrini Arianti, Muh. Zubair, M. Samsul Hadi

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
- Seluruh materi yang terdapat dalam situs ini dilindungi oleh undang-undang. Dilarang mengutip sebagian atau seluruh isi situs web ini untuk keperluan komersil tanpa persetujuan dewan penyunting jurnal ini.
- Apabila anda menemukan satu atau beberapa artikel yang terdapat dalam Jurnal Pendidikan IPS yang melanggar atau berpotensi melanggar hak cipta yang anda miliki, silahkan laporkan kepada kami, melalui email pada Principle Contact.
- Aspek legal formal terhadap akses setiap informasi dan artikel yang tercantum dalam situs jurnal ini mengacu pada ketentuan lisensi Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0).
- Semua Informasi yang terdapat di Jurnal Pendidikan IPS bersifat akademik. Jurnal Pendidikan IPS tidak bertanggung jawab terhadap kerugian yang terjadi karana penyalah gunaan informasi dari situs ini.











