Upaya Penerapan Model Pembelajaran Literasi Awal Untuk Meningkatkan Perkembangan Bahasa Anak Melalui Media Kartu Huruf (Vokal) Pada Kelompok B TK Islam Ridlol Walidain NW Batu Bangka

  • Baiq Halimatuzzuhrotulaini IAI HAMZANWADI PANCOR
  • Lalu Sunardi Institut Agama Islam Hamzanwadi Pancor
  • EM. Thonthowi Jauhari Institut Agama Islam Hamzanwadi Pancor
  • Khairunnisa Institut Agama Islam Hamzanwadi Pancor

Abstract

The importance of this research is because language is a basic skill that is very important for children's development and becomes the basis for learning. Thus, the development of an effective early literacy learning model can make a significant contribution in improving the quality of education at an early age. This study aims to test the effectiveness of applying the early literacy learning model using vowel card media in improving children's language development in group B at Ridlol Walidain Islamic Kindergarten NW Batu Bangka. The research method used was classroom action research with a total sample of 20 children. Data analysis was performed using a qualitative descriptive analysis technique. The results showed that the application of the early literacy learning model using vowel card media was effective in improving children's language skills in group B at Ridlol Walidain Islamic Kindergarten NW Batu Bangka. Therefore, it is suggested for educators in kindergarten to consider the use of this media in the development of a better early literacy learning curriculum

Keywords: Early Literacy Learning, Language Development, Letter Card Media (Vocals)

References

Arifin, Z. (2020). Teori Perkembangan Sosial Anak dan Pengaruhnya Bagi Pendidikan. TADARUS, 9(1). https://doi.org/10.30651/td.v9i1.5464
Dewi, L., & Fauziati, E. (2021). Pembelajaran Tematik di Sekolah Dasar dalam Pandangan Teori Konstruktivisme Vygotsky. Jurnal Papeda: Jurnal Publikasi Pendidikan Dasar, 3(2), 163–174. https://doi.org/10.36232/jurnalpendidikandasar.v3i2.1207
Fahmi, F., Syabrina, M., Sulistyowati, S., & Saudah, S. (2020). Strategi Guru Mengenalkan Konsep Dasar Literasi di PAUD Sebagai Persiapan Masuk SD/MI. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1), 931–940. https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i1.673
Friantary, H. (2020). Perkembangan Bahasa Pada Anak Usia Dini. Zuriah : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(2), 127. https://doi.org/10.29240/zuriah.v1i2.2100
Holisah, H. (2022). Implementasi Pendekatan Humanis dalam meningkatkan Self Confident Pada Kemampuan Literasi Siswa. Jurnal Basicedu, 6(1), 1440–1448. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i1.2135
Husain, R., & Kaharu, A. (2020). Menghadapi Era Abad 21: Tantangan Guru Pendidikan Anak Usia Dini di Kabupaten Bone Bolango. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1), 85. https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i1.527
Junaidi, J. (2019). Peran Media Pembelajaran Dalam Proses Belajar Mengajar. Diklat Review : Jurnal Manajemen Pendidikan Dan Pelatihan, 3(1), 45–56. https://doi.org/10.35446/diklatreview.v3i1.349
Ngiu, Z., Djafri, N., & Arwildayanto, A. (2021). Strategi Guru dalam Pembelajaran Holistik pada Pendidikan Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(3), 1429–1438. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i3.1798
Purnomosari, E., Indrawati, I., & Pirunika, S. (2022). Penerapan Literasi pada Anak Usia 5-6 Tahun Sebagai Upaya Persiapan Masuk Ke Jenjang SD/MI. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(4), 3381–3390. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i4.2348
Putri, S. W. (2020). Pengaruh Peran Orang Tua Dalam Pemerolehan Bahasa Pada Anak Usia 4--5 Tahun. Kadera Bahasa, 12(2), 123–133. https://doi.org/10.47541/kaba.v12i2.140
Salawati, J. B., & Suoth, L. (2020). Pengaruh Media Kartu Huruf Terhadap Kemampuan Membaca Permulaan. International Journal of Elementary Education, 4(1), 100. https://doi.org/10.23887/ijee.v4i1.24383
Published
2023-04-03
How to Cite
Baiq Halimatuzzuhrotulaini, Lalu Sunardi, EM. Thonthowi Jauhari, & Khairunnisa. (2023). Upaya Penerapan Model Pembelajaran Literasi Awal Untuk Meningkatkan Perkembangan Bahasa Anak Melalui Media Kartu Huruf (Vokal) Pada Kelompok B TK Islam Ridlol Walidain NW Batu Bangka. Bima Journal of Elementary Education, 1(1), 34-40. https://doi.org/10.37630/bijee.v1i1.886
Abstract viewed = 421 times
PDF downloaded = 302 times